Brev:
Svagt spisende 7 mdr samt lange lurer
26. februar 2017
Alder:
7 mdr.
Svagt spisende 7 mdr samt lange lurer
Kære Helen
Vores datter er lige godt 7 mdr. Hun er en lille pige og har været det hele vejen igennem. Blev fulgt gennem graviditeten, da hun lå mellem de 15-22% under gns. Hun vejede 2950 da hun blev født og tabte sig næsten 10% de første 2 uger. Hun følger sin vækstkurve på alle punkter og vi har derfor ikke været meget bekymrede. Dog lidt alligevel, da hun fra hun blev født har været ret nøjsom med maden.
Indimellem er der måltider, hvor hun virkelig tager fra, typisk lige inden hun puttes, både om dagen og om natten. Hun har max 5 gange sovet +5 timer, men jeg gør heller ikke det store for at vænne hende fra om natten, er bare glad når hun spiser.
Vi har nu kørt fast føde i godt 1 mdr. Hun får 3 måltider dagligt og indtaget varierer meget, som oftest spiser hun mest om aftenen. Hun er ikke vild med grød/vælling/mos, spiser måske 6 små skefulde på et godt måltid, vil helst selv spise eller have stykker af kød mv. ind i munden som hun så sluger helt. Ligegyldigt om det er sød frugtmos, bananer eller andet som de fleste børn formentlig vil spise med glæde. Hun har haft, ret hård afføring siden vi startede med fast føde, har givet lactulose i 5 dage (10 ml) uden meget resultat og er nu gået over til probiotiske bakterier (udos infant), som hjælper bedre.
Min ellers meget søde og gode sundhedsplejerske vil meget gerne have at jeg skal nøde, når hun spiser, både bryst og almindelig mad, så hun får et måltid. Men det er virkelig svært for mig, for jeg har læst og tror på at de selv kan regulere, så når hun ikke vil spise, er det fordi hun ikke er sulten - tænker jeg. På den anden side, så har jeg nødet hende til at spise mange gange, inden hun skal ud og sove, med den hensigt at hun vil sove længere, fordi hun ikke vågner på grund af sult. Som oftest ender det med at hun spiser en god portion mælk alligevel, og andre gange bare en lille tår eller slet ikke. Hun sover meget svingende, så om hun vågner pga. sult eller andet er svært at sige.
Mit første spørgsmål til dig, er derfor - skal man nøde sit barn til at spise, fx ved at sidde og proppe kyllingstykker ind i munden på hende (hun vil helst have kød) eller skal jeg acceptere når hun afviser 1 gang, til trods for erfaring viser, at hun spiser det der kommer ind, hvis hun ellers har interesse for det. Altså skal jeg stole på at hun er færdig, når hun vrænger munden og flytter hovedet fra skeen eller de små stykker jeg forsøger at få i hende med mine fingrer?
Dernæst om der er noget jeg skal være opmærksom på ift. hendes afføring og noget jeg kan gøre. Holder mig lidt fra kartofler, brød og andet stivelsesholdigt, men det hjælper vist ikke rigtig - tænker det kan være kødet, som hun er umådelig glad for og som jeg nødig vil tage fra hende.
Mit næste spørgsmål er ift. middagslurer. Jeg har din gode bog, børn og søvn. Men hun følger på ingen måde "diagrammerne" ud over det samlede antal timer. Fx gik hun allerede over til 2 lurer dagligt omkring de 4 mdr. og allerede nu, har hun flere gange kun vil have 1 lur. Sidstnævnte skaber lidt problemer i forhold til måtiderne, da jeg ikke rigtig kan få dem fordelt over et passende tidsrum. Hvis hun sov 2 lurer, ville jeg kunne give hende morgen, middag og aften og det kan ikke rigtig lykkedes med kun 1 lur, for hun er ikke rigtig sulten til aftensmaden når hun "lige har fået" frokost og mine bryster bugner af mælk i løbet af dagen.
Hun vågner typisk oftere om natten disse dage og spiser mere der. Så samlet får hun jo nok det hun skal have. Hun har altid sovet godt om natten, ca. 10,5-12 timer hver nat og så samlet 2-3,5 timer i løbet af dagen. Igen tror jeg på, at hun selv kan regulere sit behov, dvs. sover det hun har brug for når hun har brug for det -hun altid har sovet godt om natten, dog med mad (for det meste små portier, uanset jeg har forsøgt at nøde der også) ca. hver 3 time, og jeg har derfor ikke gjort noget for ændre på hendes rytme.
Det er ok for os, at hun tager 1 lur i løbet af dagen. Men er det et problem ift. at hun ikke får nok fast føde, her tænker jeg ernæringsmæssigt og ikke på min manglende søvn om natten. Ligeledes, om det er et problem indlæringsmæssigt, at hun kun får den ene lur på nuværende tidspunkt. Den varer ca. 3,5 timer i gns.
Glæder mig meget til at at modtage dit svar, da det er noget der er til stor diskussion hos os - altså om man kan stole på barnest behov og at det selv regulerer eller om man skal gribe ind. Jeg er klar på at tilpasse mig i det omfang hun kræver det, dvs. vil allerhelst tilgodese hendes behov.
Venlig hilsen
LS